3.4.09

~De eekhoorntjes~

serranaIk heb vandaag een afspraakje met Meneer Pluisoortje,
Hij zou mij hier precies om 9.00uur ontmoeten,
om mij van alles te vertellen en te laten zien
over het leven van de eekhoorntjes!
Dit is echt een fantastisch plekje voor een rondleiding!
Wat zijn deze bomen toch mooi!
rode Eekh. ingekleurde gravure uit 1880Ik heb een half uurtje op hem moeten wachten,
want zo vertelde hij me
dat er al heel vroeg in de morgen ‘mensen’ in het bos waren,
en dan moeten we heel voorzichtig zijn.

Sorry hoor, Lily-Ann, zegt Pluisoortje
maar nu kan dan toch eindelijk onze rondleiding beginnen! Rode_eekhoornAllereerst zal ik jullie eerst aan Meneer Pluisoortje voorstellen!
Op de foto hierboven zie je hem, hij staat er prachtig op!
Vind je niet? Moet je z’n klauwen zien!
Hij is een Rode eekhoorn, of ook wel bekend als
de “gewone eekhoorn” (Sciurus vulgaris) 
Het is in Europa de meest voorkomende soort.
In totaal zijn er zo’n 230 verschillende soorten eekhoorntjes.
~
Meneer Pluisoortje begint te vertellen:
Kijk eens naar mijn lange, gekromde klauwen 
die gebruik ik zodat ik makkelijk
in bomen kan klimmen en van tak naar tak kan springen.
Tijdens een sprong spreidt ik mijn ledematen,
waarbij de losse huid op de flanken helpt om
in de lucht te blijven. Mijn pluimstaartje dient dan als roer,
waarmee ik mijn sprong iets kan sturen.
Ook hou ik van om af en toe te gaan zwemmen,
vooral in het meertje waar we vanmorgen afgesproken hadden!
Het is je vast wel opgevallen hoe mooi ‘t daar is?
rode eekhoornWij, eekhoorntjes maken gebruik van meerdere nesten. 
Onze nestjes zijn rond, met een diameter van ong. 30cm
Hoog in de bomen, op minstens 6m. hoogte, vlakbij de boomstam.
Want dat is wel zo makkelijk natuurlijk! 
Buitenzijde van het nest wordt gemaakt van twijgjes,
en de binnenzijde wordt bekleed met mos en gras.
Enkel de vrouwtjes zorgen voor onze jong, en bij verstoring
van ‘t nest draagt de moeder de jongen naar een ander nest.
DSCF0025Wij leven voornamelijk in uitgestrekte naaldbossen en
gemengde bossen waarin naaldbomen overheersen,
Ook komen we voor in parken en tuinen.
Onze familie die In de bergen wonen,
wonen zelfs tot op 2000m. hoogte,
Brrr. dat is niets voor mij hoor! zegt Meneer Pluisoortje.

Meneer Pluisoortje vertelt ook nog, dat hij graag nootjes en
zaadjes van sparren en pijnbomen eet, en zijn lievelingskostje 
zijn paddenstoelen, en stukjes boomschors, en soms
iets dierlijks zoals insecten, eieren en zelfs jonge vogeltjes.
Ook eet hij soms aarde voor de nodige mineralen.
~
Andere soorten die in Europa voorkomen zijn bijvoorbeeld:
-De Siberische grondeekhoorn
-De Grijze eekhoorn
-De Siesel
-De Gevlekte Soeslik
-De Vliegende eekhoorn,
Alle eekhoornsoorten zijn dagactief behalve de laatst genoemde!

squirrel

IN HET BOS
Kijk, wat zie je in het bos?
Het konijn loopt zacht over het mos.
De eekhoorn wipt van tak tot tak,
de ekster hipt op zijn gemak….
En de beer?
Hoho mijnheer
In ons bos daar woont de beer allang niet meer…
(Auteur onbekend)

Dank je wel, Frank dat ik je Illustratie’s mocht gebruiken. 
www.waterwereld.nu/eekhoorn.php

1 opmerking:

The Dutchess zei

Schattig he die eekhoorntjes..wij hebben ze regelmatig op bezoek..Ik zou deze blog ook graag toevoegen aan mijn Kindred Spirit lijstje...kijk nu al uit naar mijn volgende bezoek:)Fijn weekend..geniet van t zonnetje:)